Een leven lang leren

Gouden Lijst
Brieven aan de scholen

Jiddu Krishnamurti


categorieën:   Opvoeding / Mens en maatschappij / Krishnamurti
isbn: 9789062711284
uitvoering: paperback
aantal pagina's: 256
druk: 1
vertaler: Hans van der Kroft
verschijningsdatum: 20 mrt 2017
eerste uitgave: Letters to the schools
status:  Leverbaar
prijs: € 22,75
prijs e-book: € 8,99
ledenprijs e-book: € 7,19

Krishnamurti’s levenslange interesse in opvoeding en onderwijs leidde hem al vroeg tot de oprichting van scholen waar volgens zijn inzichten leraren en leerlingen met elkaar op een totaal nieuwe manier in vrijheid en verbondenheid deelhebben aan het leerproces. Zo ontstonden Krishnamurti-scholen in India, in Groot Brittannië en in de Verenigde Staten van Amerika. Krishnamurti bezocht zijn scholen regelmatig, sprak met leerlingen en leraren en schreef ze een aantal jaren twee maal per maand een brief waarin hij zijn visie op onderwijs en opvoeding uiteenzette. ‘Lesgeven,’ zei hij, ‘op welk niveau ook, is niet zomaar een betrekking, een beroep, het is een daad van toewijding. Toegewijd zijn is jezelf ergens volledig aan geven, zonder er iets voor terug te vragen.’

 

De in totaal 72 brieven die Krishnamurti aan zijn scholen schreef zijn hier voor het eerst samengebracht. De inzichten waarvan ze getuigen zullen waardering kunnen vinden bij ouders, bij opvoeders, bij studerenden en ieder die meent dat de algemeen gebruikelijke onderwijssystemen tekortschieten op het punt van het ontwikkelen van een waardebesef dat de weg baant voor een levensvisie die het heersende materialisme ver achter zich laat.

 

Een leven lang leren kwam aan bod in deze nieuwsbrief…

NBD | Biblion 12 mei 2017

Belangrijke uitgave over taak, functie en betekenis van school en onderwijs vanuit spiritueel perspectief door de bekende filosoof en vrijdenker Jiddu Krishnamurti (1895 – 1986). Zijn (levenslange) belangstelling voor opvoeding en onderwijs leidde tot de oprichting van eigen scholen in India, Engeland en Amerika, waarin leraren en leerlingen ‘in vrijheid en verbondenheid’ leren deelnemen aan het onderwijsproces. Aan deze scholen schreef hij in totaal 72 brieven, waarin hij zijn inzichten en opvattingen deelde met zijn geestverwanten, met opschriften als: schoonheid, gevoeligheid, efficiency, kennis, veiligheid, discipline.

 

Deze belangwekkende brieven zijn in een mooie vertaling voor het eerste gebundeld en bieden voor onderwijsgevenden, opvoeders en studenten bevrijdende en vooral ook praktische inzichten. Zijn onderwijskundig denken vormt een belangrijke correctie op het eenzijdige, materialistische rendementsdenken in het onderwijs. Hiertegen stelt hij ‘toewijding’ als centraal begrip, in relatie tot waardenbesef in het ruimere perspectief van vorming voor het leven. 

Login of registreer om een recensie toe te voegen.