Onderwerpen
Transmissie en transcendentie*Bespiegelingen over inwijding, leraar en leerling Nico Tydeman
Media > Boeken > Non-fictie > Boeken over lichaam, geest en spiritualiteit
Asoka
Asoka
€ 33,95
in_stock
Elke spirituele traditie steunt op transmissie, de overdracht van leraar op leerling. Maar wat gebeurt er precies? Wat is het geestelement dat leraar en leerling uitwisselen, van hart tot hart? De veelzijdigheid van dit spirituele proces wordt door Nico Tydeman geïllustreerd met een rijkdom aan historisch en zeer persoonlijk materiaal. Deel één beschrijft de geschiedenis van de spiritualiteit aan de hand van leermeesters als Socrates, Jezus, Boeddha, Teresa van Avila, Zarathoestra, in hun leerlingfase en hun positie als leraar. Deze historische transmissies bieden inspirerende mystagogische modellen.
De leerling volgt de leraar om de meester in zichzelf te ontdekken In deel twee schetst Tydeman het actuele leraarschap, de omgang met zijn eigen leraar, hun gesprekken, crisismomenten, verwijdering en onwankelbare erkenning. Met intense reflecties op de kern van spiritueel onderricht; de leraar als goeroe, mystagoog en spirituele vriend; het centrale belang van wederzijdse transcendentie van leraar en leerling; en tot slot een vurig pleidooi voor de mystiek als werkelijke toekomst van de religie.
Een magistraal boek over het onzichtbare, innerlijke leraar-leerlingproces!
Nico Tydeman, Zen leraar en geestelijk leider van Zen Centrum Amsterdam gaat op deze dvd in gesprek met André van der Braak, Zen Leraar en Bijzonder Hoogleraar boeddhistische filosofie (VU). Zij voeren een openhartig gesprek over de 'mystieke bron', ondergebracht in vier thema's. J. Hodenius 18 februari 2014 Een lijvig boek met bespiegelingen over het leraar-leerlingschap van de bekende Nederlandse zenleraar (1942), van het zoeken naar een leraar tot en met het bereiken van de verlichte staat (en daarna). De van oorsprong onzichtbare, mysterieuze aard van de overdracht (transmissie), een gevolg van de even transcendente numineuze bron, staat centraal, net als beoefening zonder verwachtingen. Leraar en leerling vormen elkaar. Tydeman is en blijft van oorsprong zenleraar, maar eclectisch, wat blijkt uit het eerste deel, waar hij naast de boeddhistische modellen ook religieuze leraren als Socrates, (de gnostieke) Jezus, Rumi, de mystici Teresa van Avila en Johannes van het Kruis en Nietzsches ‘Zarathoestra’ bespreekt. In deel twee komen de verschillende aspecten van (o.m. zijn eigen) relatie tussen leraar en leerling en de kern van spiritueel onderricht aan de orde, met onder meer de leraar als Guru, mystagoog of spirituele vriend, uitdagingen en valkuilen van de geestelijke weg en, verrassend, de rol van mystiek in muziek (Mahler, Schönberg), schilderkunst (Kandindsky, Rothko) en dichtkunst (Lucebert, Vasalis). Een rijke boek voor spiritueel geïnteresseerden met uitvoerige citaten uit velerlei basisbronnen en secundaire literatuur, en een deskundige en heldere uitleg ervan. Compacte druk.
NBD Biblion Login of registreer om een recensie toe te voegen.
|
Hiervoor moet u ingelogd zijn, log in of registeer om door te gaan.
>Zet op verlanglijstjeHiervoor moet u ingelogd zijn, log in of registeer om door te gaan.
>Schrijf een recensie