Een godloze kijk op God


Een zenboeddhist over God

Brad Warner


categorieën:   Boeddhisme (algemeen) / Zen
isbn: 9789056703295
uitvoering: paperback
aantal pagina's: 192
druk: 1
vertaler: Connie Fransen
verschijningsdatum: 29 okt 2014
eerste uitgave: There is no God and he is always with you
status:  Uitverkocht
prijs: € 22,75

Na een seculiere opvoeding ging Brad Warner op zoek naar een hogere macht en kwam uit bij het boeddhisme, ondanks dat het boeddhisme geen god aanbidt. Nu is hij best-selling-auteur en geeft hij als zenboeddhist een unieke kijk op de vraag of God bestaat. Na zijn wereldreizen en inwijding als monnik, mengt Brad Warner zich op een originele manier in het debat over het bestaan en de aard van God.

Kan zen helpen een verklaring te geven? Kan een atheïst in God geloven? Mag iemand die in God gelooft nog twijfelen? Waarom praten wij over God? Is dit een ouderwets begrip? Brad Warner zag uiteenlopende ideeën over God die geen enkele verbinding met elkaar hebben. In Een godloze kijk op God komt hij met zijn antwoorden en neemt hij ons mee op zijn voortdurende zoektocht naar God en beschrijft hij zijn geloof in God.

Zinweb 3 december 2014

Een westerse zenboeddhist mengt zich in het debat over de vraag naar het bestaan en de aard van God. De Engelse titel ‘There is no God and he is always with you’ maakt meteen duidelijk dat Warner zijn boek geschreven heeft in de lijn van ‘Geloven in een God die niet bestaat’ van dominee Klaas Hendriks en ‘Wat doe ik hier in godsnaam’ van dominee Carel ter Linden. Een recensie door Tanja van Leeuwen

 

Een westerse zenopvatting van God
Zoals de schrijver zelf aangeeft, cirkelt dit boek rond zijn zenopvatting van God.  Zijn uitgangspunt hierbij is dat geen enkel idee dat iemand over God heeft, bestaat. Al onze beelden zijn zelfbedachte beelden, omdat God voorbij gaat aan elk verstandelijk concept. Tegelijk is er iets onbeschrijflijks en krachtigs ‘wat de diepste kern vormt van alles wat is en niet is, en het heeft jou gemaakt’.

 

Waarom Warner het woord God gebruikt
Warner wil graag het woord God in de westerse boeddhistische dialoog introduceren. Zenboeddhisten gebruiken woorden als satori, kensho en verlichting. Verlichting of transformatie riekt volgens Warner te veel naar iets wat je door middel van een methode of seminar kunt eigen maken. God ontmoeten verwijst naar iets dat veel groter en moeilijker is. God is voor hem het meest ongrijpbare en onbegrijpelijke woord om het mysterie van het bestaan mee aan te duiden. God is.

 

Vorm is leegte en leegte is vorm
De Hart-Soetra van het zenboeddhisme is: vorm is leegte en leegte is vorm. Warner verbindt deze kerntekst met zijn visie op God. Kunnen we iets alleen maar begrijpen als we er een naam aan geven en er een uitleg aan verbinden? Hij omschrijft geloof als genoeg vertrouwen hebben om te accepteren dat er belangrijke dingen zijn, die waar en belangrijk zijn en die we toch niet kunnen bevatten. Dubbelzinnigheid zit in de structuur van het universum ingeweven.
Warner komt tot de conclusie dat er uiteindelijk niets over God valt te zeggen, maar ook dat wij mensen manifestaties van God zijn. We hebben het besef nodig dat het universum waarin we leven, net als wij, de uitdrukking is van het leven zelf. Daar ligt een opdracht te wachten.

 

God en nog veel meer
Het boeiende van dit boek van Brad Warner is zijn gestoei met begrippen en concepten. Het gaat niet alleen over God, maar ook over tijd, een leven na dit leven en waarheid. Ik geniet van de manier waarop hij enerzijds alles open houdt en anderzijds een basisgevoel van zekerheid uitstraalt.

Hij noemt zijn boek zelf geen gemakkelijke kost. Gelukkig maar. Dit maakt zijn zoeken naar woorden en zijn tastende omschrijvingen authentieker. Dat hij in een van zijn voorbeelden spreekt over Johannes Paulus III in plaats van Johannes Paulus II zou in een volgende druk verbeterd moeten worden. Dit doet echter niets af aan een mooie zenboeddhistische bijdrage aan denken over God.

 

Tanja van Leeuwen

 

Zinweb: link naar artikel 

Login of registreer om een recensie toe te voegen.