De verzameling van middellange leerredes 2De middelste vijftig leerredes (Majjhimapaṇṇāsa) Breet, Jan de & Janssen, Rob
Media > Boeken > Non-fictie > Boeken over lichaam, geest en spiritualiteit
MilindaPlus
MilindaPlus
€ 34,95
in_stock
Dit boek bevat een integrale vertaling van het tweede deel van de Majjhima-Nikāya (MN), ‘De verzameling van middellange leerredes’ van de Boeddha. De Majjhima-Nikāya is in de traditionele telling – na de Dīgha-Nikāya – de tweede verzameling (nikāya) van de Sutta-Piṭaka: de ‘mand’ (piṭaka) van leerredes (sutta’s) die aan de historische Boeddha en zijn belangrijkste leerlingen worden toegeschreven. Deze verzameling maakt deel uit van de Pali-Canon en vormt samen met de Vinaya-Piṭaka (de ‘mand’ van de orderegels) en de Abhidhamma-Piṭaka (de ‘mand’ met scholastieke teksten) het corpus van gewijde geschriften van de Theravāda. Deze Pali-Canon of Tipiṭaka (‘drie manden’) bevat de oudste bewaard gebleven geschriften van de boeddhistische traditie. De Majjhima-Nikāya bevat 152 ‘middellange’ leerredes van de Boeddha en is vooral gericht op de gemeenschap van boeddhisten en laat met name nieuwe bekeerlingen kennismaken met de grondslagen van de Leer en de boeddhistische praktijk.
Dit deel (Majjhimapaṇṇāsa) bevat de middelste vijftig leerredes (sutta’s 51-100), die ingedeeld zijn in vijf hoofdstukken (vagga’s) van tien. Hierin treden vaak vertegenwoordigers van andere ascetische groeperingen op die in debat gaan met de Boeddha. Zo wordt de nutteloosheid van strenge ascese zoals gepropageerd door bepaalde sekten aan de kaak gesteld in het Kandaraka-Sutta (MN 51) en het Apaṇṇaka-Sutta (MN 60). Het Aṅgulimāla-Sutta (MN 86) brengt het beroemde verhaal van de rover Aṅgulimāla die de Boeddha probeerde te doden, maar zich tot de Leer bekeerde.
NBD | Biblion 8 juni 2010 Dit tiende deel uit de verzorgde, deskundige en met ieder deel aan prestige winnende Klassieke tekstbibliotheek van deze uitgeverij bevat het tweede deel van de integraal uit het Pali vertaalde driedelige Majjhima-Nikaya ofwel middellange sutta's of leerredes, waarvan de meeste aan de Boeddha zelf toegeschreven worden. Net als de bijbel blijft het ondanks latere redigeringen een heuse brontekst die veel secundaire literatuur pas echt begrijpelijk maakt. Structuur en ritme van de sutta's zijn geent op de in het begin van het boeddhisme gebezigde mondelinge overdrachtsmethode. In dit deel komen komen de leerredes met nummer eenenvijftig tot en met honderd aan de orde. Anders dan de andere twee delen uit deel een 'De eerste vijftig leerredes' is de structuur van dit uit vijf hoofdstukken van ieder tien sutta's bestaand deel herkenbaarder, daar steeds bepaalde groepen van personen die de gesprekspartner van Boeddha leveren aan de orde komen: de voorname burgers, de directe leerlingen, asceten met afwijkende visies, koningen en prinsen en tenslotte de brahmanen. Onafhankelijk van deel een te lezen door goed in de stof ingevoerde lezers. Login of registreer om een recensie toe te voegen.
|
Hiervoor moet u ingelogd zijn, log in of registeer om door te gaan.
>Zet op verlanglijstjeHiervoor moet u ingelogd zijn, log in of registeer om door te gaan.
>Schrijf een recensie